Anni Lehikoinen
Kohti rohkeampaa ja omannäköistä työtä

Olen Anni Lehikoinen. Olen koulutukseltani psykologi, opiskelen holotrooppiseksi hengitys- ja psykedeeliterapeutiksi Grof Legacy Nordic -ohjelmassa ja psykofyysistä psykoterapiaa Helsingin seudun kesäyliopistossa. Rakastan luontoa, tietoista liikettä, värejä ja maalaamista. Taiteilen ja tarjoan lyhytterapiaa ja psykologipalveluita yksityisenä ammatinharjoittajana.

Olen Anni. Auringonnousuja rakastava, mutta kehonkelloltani pikemmin tähtiä tuijotteleva sekä elämän mysteereitä tutkiskeleva psykologi. Minulle on ilo saada työskennellä ihmisten kanssa ja ihmetellä yhdessä elämää.


Anni opiskelee IOASTin Läsnäolon ja systeemisyyden lyhytterapeuttikoulutuksessa (LSLT) ja valmistuu 1/2026.
Tutustu koulutukseen »

Lue Annista myös IOAST Klinikassa »

1. Matka koulutukseen

Mikä sai sinut kiinnostumaan LSLT-koulutuksesta?

Olin kiinnostunut tietoisuutta tukevasta ja kehollisesta terapeuttisesta työskentelystä, joka olisi läsnäolevampaa, kuin millaista aiemmissa työpaikoissani sairaala- ja koulumaailmassa tuettiin. Olin myös vastikään tutustunut konstellaatioihin ja tunnekeskeiseen työskentelyyn. Halusin toteuttaa uusia työtapoja, mutta minulla oli niistä vielä toistaiseksi vähän koulutusta ja kokemusta psykologin työssä. LSLT-koulutus tuli näin vastaan kuin tilauksesta.

Millainen vaihe elämässäsi oli, kun hakeuduit koulutukseen?

Työskentelin psykologina nuorten parissa. Pidin terapeuttisesta työskentelystä, mutta tämä oli melko heikosti tuettu ja kapea osa työnkuvaani. Polku kohti aitoa, näkyvää ja selkeää, arvojeni mukaista työskentelyä kirkastuikin tulevaisuuden näkymänä LSLT-koulutukseen hakeutuessani.

Oliko jokin oivallus tai hetki, jolloin tiesit että tämä koulutus on sinua varten?

Se hetki, kun näin mainoksen koulutuksesta ensikerran. Sen sisältö vastasi arvomaailmaani ja ymmärrystäni terapeuttisesti merkityksellisistä komponenteista. Olin juuri tutustunut konstellaatioihin ja innostuksesta huolimatta vielä tunnustelin, onko niiden soveltaminen psykologina turvallista ja toisaalta koulutus liikaa psykologian ammattieettisistä ja tieteellisistä standardeista poikkeava, mutta puhelu Janin kanssa vahvisti, että voin luottaa tältä osin koulutuksen sisältöön sekä omaan tietotaitoon ja sovelluskykyyni.

2. Kokemukset koulutuksesta

Mitä olet oppinut koulutuksessa?

Olen koulutuksen aikana ymmärtänyt ja nähnyt syvemmin läsnäolon sekä tässä hetkessä kohdatuksi tulemisen merkityksen ja terapeuttisuuden. Koulutus on vahvistanut läsnäoloperustaista työskentelyotettani asiakastilanteissa ja läsnäoloa omassa arjessani. Koulutuksen aikani ymmärrykseni systeemisten sidosten merkityksestä ja tiedostamisen tuomasta helpotuksesta on lisääntynyt. Olen oppinut soveltamaan konstellaatioymmärrystä osana työtäni.

Miten ilmapiiri ja ohjaus ovat tukeneet sinua?

Koulutuksen ilmapiiri ja ohjaus ovat antaneet tilaa käsitellä opiskeltuja asioita omaa kokemus-, tunnekenttää ja persoonallisuutta peilaten. Koulutuksessa on ollut tieteellinen ja tutkimusnäyttöön nojaava selkäranka, mutta myös tilaa kokemuksellisuudelle, filosofialle ja elämänkatsomukselliselle pohdinnalle. Ohjauksessa on ollut myös hyvää se, että se on kannustanut yhteyteen ja pohdintaan muiden ryhmäläisten kanssa.

Miten olet kokenut kouluttajien läsnäolon ja ammattitaidon?

Kouluttajat ovat olleet koulutustilanteissa lämpimästi läsnä ja kannattelevia. Kouluttajilla on ollut ammattitaitoa välittää opiskellut sisällöt ja kirvoittaa keskustelua opiskelijoiden tasoa ja kaikupohjaa kuullen.

Miten tämä koulutus on eronnut muista koulutuksista, joihin olet osallistunut?

Olen osallistunut moniin koulutuksiin. Tässä koulutuksessa on ollut poikkeuksellista vahva sekä rohkea vuorovaikutuksellisuus ja avoimuus koulutusryhmän sisällä.

Koulutusporukkamme on ollut melko heterogeeninen. Kouluttajat ovat kuulleet ryhmäämme ja pyrkineet aktiivisesti tukemaan meitä tasavertaiseen vuorovaikutukseen sekä ratkaisemaan koulutussisältöjen kysymyksiä ja ristiriitatilanteita. Koulutus on ollut ilahduttava sekoitus akateemisuutta, kokemuksellisuutta ja kehollista filosofiaa.

3. Muutos ja oivallukset

Mikä on ollut merkittävintä tai arvokkainta koulutuksessa?

Mielekkäät sisällöt. Kokemuksellisuus. Ohjauksen ja opetuksen laatu. Läsnäoloperustaisen ja myötätuntokeskeisen työskentelyotteen vahvistuminen.

Miten LST on muuttanut tapaa nähdä ihmisiä, elämää tai itseäsi?

Olen alkanut hyväksymään laajemmin ihmisten keskeneräisyyttä ja tarvitsevuutta. Myös oman keskeneräisyyteni hyväksyminen on vahvistunut, mikä on mahdollistanut armollisuuden lisääntyä sekä minun kohdata myös muita syvemmin. Uskon, että meidän on mahdollista tukea muita vain siellä, missä tuemme itseämme. Konstellaatiotyöskentely on tuonut elämääni toisaalta lisää vapausasteita ylisukupolvisen häpeän, tunnesidosten sekä toistavien käyttäytymiskaavojen ymmärtämisen ja kohtaamisen myötä. Uskon koulutuksen alkua nykyään enemmän ilmaisun voimaan, toisiin tukeutumisen merkitykseen ja kehoviisaudelle tilan tekemiseen.

4. Terapeuttinen suunta ja arvot

Mikä on sinulle tärkeintä työssäsi terapeuttina?

Palvella muita ihmisiä ja maailmaa sen osaamisen ja ymmärryksen avulla, mitä polkuni on minulle antanut. Käytännössä tarjota ihmisille mahdollisuuksia kohdata, kokea sekä ymmärtää itseään ja maailmaa tietoisemmin, kokonaisvaltaisemmin sekä tämän myötä kasvaa kohti omaa potentiaaliaan. Nautin terapeutin työstä, koska se antaa myös minulle mahdollisuuksia oppia uutta ja olla tunnetasolla läsnä. Jokainen asiakaskohtaaminen on ainutlaatuinen oppikokemus.

Mitä haluat edistää työsi kautta?

Haluan edistää ihmisten kykyä kohdata itsensä kokonaisempina sekä ilmaista sekä kokea elämäänsä vapaammin, luovemmin ja nautinnollisemmin. Elämä on lyhyt tilaisuus leikkiä, luoda ja oppia. Haluan lisätä ihmiskunnan rakkaudellisuutta, luovuutta ja leikkimielisyyttä. Uskon, että tähän pääsemistä tukee itsen, omien tunteiden ja sidosten kohtaaminen tietoisuuden ja kehollisuuden tasolla, hyväksyvässä läsnäolossa.

5. Kenelle suosittelisit koulutusta?

Lyhytterapeuttisesta työstä kiinnostuneille, jotka haluavat koulutuksen myötä matkata kohti itseään ja ymmärtää elämää syvällisemmin.

”Koulutus on ollut kasvumatka kohti rohkeampaa omannäköistä työtä, kokonaisempaa minuutta ja hyväksyvää läsnäoloa.”